Pomysł na kampanię społeczną
„Borderline #kuZrozumieniuiAkceptacji”
narodził się w głowie Anki Mrówczyńskiej, która od wielu lat działa na rzecz osób zmagających się z zaburzeniem borderline, zwanym inaczej zaburzeniem osobowości z pogranicza.
Borderline dezorganizuje i utrudnia codzienne życie, a mnogość i powaga problemów z niego wynikających wiąże się z ogromnym cierpieniem zarówno osoby z zaburzeniem, jak i jej otoczenia. Wciąż jednak w świadomości społecznej jest to temat tabu, a osoby z borderline na każdym kroku spotykają się ze stygmatyzacją i brakiem zrozumienia.
Kampania ma na celu zbudowanie społecznej świadomości istnienia borderline i jego najważniejszych cech, aby zmniejszyć stygmatyzację i uwrażliwić opinię publiczną na problemy i potrzeby osób z tym zaburzeniem. Działania w ramach Kampanii skierowane są także do osób z diagnozą borderline, ich rodzin i najbliższego otoczenia.
Celem Kampanii jest również dotarcie do specjalistów ze środowiska psychiatrów i psychoterapeutów oraz osób decyzyjnych, aby zwrócić uwagę na trudności w dostępie do odpowiedniego leczenia zaburzenia borderline.
Organizatorem kampanii jest Fundacja zPogranicza Anki Mrówczyńskiej.
Dlaczego akurat
zrozumienie i akceptacja?
Zaburzenie osobowości borderline wiąże się z cierpieniem zarówno osoby z tym zaburzeniem, jak i jej bliskich, otoczenia. Zachowania i reakcje emocjonalne osób z BPD (ang. borderline personality disorder) często są niezrozumiałe dla otoczenia i wydają się nie mieć obiektywnych przyczyn. Brak lub niewystarczający poziom wiedzy na temat borderline sprawia, że osoby z tym rozpoznaniem często są stygmatyzowane i oskarżane o intencjonalność swoich działań. To nasila objawy BPD i sprawia, że osoby z borderline czują się jeszcze bardziej niezrozumiane i odrzucone, a ryzyko podjęcia przez nie próby samobójczej wzrasta.
Osoby z borderline bardzo pragną miłości, bliskości, zrozumienia oraz akceptacji, lecz często zamiast tego spotykają się z odrzuceniem, niezrozumieniem czy wręcz stygmatyzacją.
Zależy nam, aby przez podniesienie poziomu wiedzy społeczeństwa na temat zaburzenia borderline, zwiększył się poziom zrozumienia specyficznych problemów wynikających z borderline oraz zrozumienia dla trudności, z jakimi zmagają się osoby z BPD. Jednocześnie nie usprawiedliwiając i nie zwalniając osób z zaburzeniem z odpowiedzialności za własne życie i zachowanie.
Dążymy do tego, aby ludzie będący w relacjach z osobami z borderline mogli powiedzieć:
„wiem, czym jest borderline; rozumiem, że pewne problemy wynikają z zaburzonej osobowości, a nie tego, że jesteś złym człowiekiem; znam mechanizmy, które wpływają na destrukcyjne, raniące zachowania i choć nie akceptuję tych zachowań oraz stawiam ci granice, akceptuję i szanuję ciebie jako osobę”.
Zaś osoby z zaburzeniem borderline nie były dyskryminowane i stygmatyzowane z powodu diagnozy. By miały świadomość, że BPD można skutecznie leczyć i uzyskać odpowiednią dla siebie pomoc.
W 2022 roku przeprowadziliśmy ankietę na temat
znajomości borderline
wśród społeczności internetowej.
Wzięło w niej udział 610 osób.
Odpowiedzi respondentów potwierdziły zapotrzebowanie na kampanię społeczną dotyczącą problematyki zaburzenia borderline.
W jednym z pytań ankietowani mieli ocenić, czy społeczeństwo wie wystarczająco wiele na temat borderline. Aż 92,1% osób odpowiedziało przecząco.
Ocena poziomu wiedzy specjalistów ochrony zdrowia psychicznego również nie wypadła optymistycznie – 50,7% respondentów uznało, że poziom wiedzy specjalistów jest niewystarczający.
Pełne wyniki ankiety wraz z omówieniem dostępne są na podstronie Wyniki ankiety.
Zależy nam, aby kampania była zrealizowana
w duchu „evidence based”
Oznacza to, że dokładamy wszelkich starań, aby przekazywane przez nas informacje były zgodne z aktualnym stanem wiedzy opartej m.in. na wynikach opublikowanych badań naukowych.
Dlatego też do współpracy zaprosiliśmy ekspertów zajmujących się zawodowo problematyką zaburzenia osobowości z pogranicza. Sprawdź:
Naszą inicjatywę zdecydowały się wesprzeć również organizacje pozarządowe, które wśród swoich celów statutowych mają popularyzację wiedzy na temat zaburzeń osobowości, psychoterapii oraz działania antystygmatyzacyjne.
Podobnie jak Komitet Naukowy będą one czuwać nad warstwą merytoryczną kampanii, dzielić się z nami swoim doświadczeniem i wiedzą. Zobacz:
Organizatorem Kampanii Społecznej jest
Fundacja zPogranicza
która powstała jako odpowiedź na niską świadomość społeczną zaburzenia osobowości borderline, negatywne postawy wobec osób z tą diagnozą, silnie zakorzenione mity na temat pogranicznego zaburzenia osobowości czy trudności w dostępie do odpowiedniego leczenia.
Fundatorka oraz prezes Fundacji, Anka Mrówczyńska, diagnozę borderline otrzymała w 2014 roku. Po zakończeniu 6-letniej psychoterapii postanowiła pomagać osobom z tym zaburzeniem, działając na rzecz edukacji społeczeństwa oraz budowania pozytywnych postaw wobec osób z osobowością z pogranicza.
Działania promocyjne oraz komunikacyjne realizuje WSPÓŁORGANIZATOR KAMPANII
PR Hub
PR Hub to firma konsultingowa świadcząca usługi z obszaru public relations i public affairs. Jednym z istotnych obszarów działalności agencji jest budowa oraz realizacja projektów edukacyjnych dotyczących zdrowia człowieka, w czym wspiera ją strategiczna współpraca z Wydziałem Nauk o Zdrowiu Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.
W portfolio PR Hub znajdują się znane i cenione projekty, m.in. „5 porcji warzyw, owoców lub soku”, „Dobre Zboże”, „Fruit Juice Matters”.
W 2020 r. sondażem „bezpieczeństwa żywności” agencja uruchomiła własne projekty badawcze. Wyniki tego badania zaprezentowane zostały na jednym z najważniejszych wydarzeń skierowanych do środowiska dietetycznego – Narodowym Kongresie Żywieniowym organizowanym przez Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego PZH – Państwowy Instytut Badawczy.
jeśli nie wiesz
czym jest borderline
lub jest to dla Ciebie niejasne, to jest dobry moment, by dowiedzieć się czegoś na ten temat!
Jakie są objawy tego zaburzenia? Jaki ma wpływ na życie?