Termin szkolenia: 22.03.2024, 20:00-21:30
Miejsce szkolenia: online- platforma ZOOM
Cena: 90 zł
Organizator: Dolnośląskie Centrum Psychodynamiczne
Prowadząca: Joanna Bilińska-Gorzelnik
DLA KOGO PRZEZNACZONE JEST SZKOLENIE?
Szkolenie jest adresowane do:
- wszystkich, którzy zastanawiają się, czy warto uczyć się TFP,
- wszystkich, którzy uczą się TFP i zastanawiają się, czy dobrze rozumieją teorię,
- wszystkich, którzy nie znają innej metody pracy terapeutycznej niż TFP i chcą poznać inne podejście,
- sceptyków i entuzjastów Kernberga oraz teorii TFP,
- praktykujących psychoterapeutów, którzy są ciekawi ogólnej praktyki psychodynamicznej.
Do udziału w szkoleniu zapraszamy również studentów psychologii i kierunków pokrewnych oraz wszystkich, którzy zastanawiają się nad wyborem zawodu psychoterapeuty i chcą poznać go „od kuchni”.
W części wykładowej szkolenia zaprezentowane zostanie studium przypadku jednego pacjenta z perspektywy ogólnej psychoterapii psychodynamicznej oraz z perspektywy psychoterapii TFP (Transferance Focused Psychotherapy – Psychoterapia Skoncentrowana na Przeniesieniu). Różnice w obu podejściach zostaną uwydatnione podczas wspólnego śledzenia materiału odnoszącego się do wszystkich faz terapii pacjenta. Zarysowane różnice zostaną wyjaśnione na końcu seminarium odmiennym wykorzystaniem teorii psychodynamicznych.
PLAN SZKOLENIA
Szkolenie zaplanowano według porządku: wykład (1 godzina) i dyskusja (30 minut). Szkolenie ma na celu wykazanie różnic obecnych w praktyce terapeutycznej w podejściach do następujących zagadnień:
- Wywiad z pacjentem – „trochę niekompletny, nic nie szkodzi, dowiem się w swoim czasie” vs. „zbadałem wszystkie 5 obszarów życia pacjenta w trakcie 3 konsultacji, a jeśli czegoś nie udało mi się zbadać to natrafiłem na obronę pacjenta”.
- Diagnoza i dzielenie się nią z pacjentem – „najpierw myślałam, że to neurotyk, potem narcyz, ale teraz myślę, że Asperger, nic mu nie mówiłam” vs. „zdiagnozowałam pacjenta na początku w trakcie 3 pierwszych konsultacji, podzieliłem się diagnozą, moje dalsze dylematy to już moje przeciwprzeniesienie”.
- Cele terapeutyczne – „pacjent chciałby mieć większe poczucie własnej wartości” vs. „pacjent jest narcyzem, obawia się zależności”.
- Neutralność terapeutyczna – „nie podam panu szklanki wody bo taką mam praktykę” vs. „mogę nawet podać panu szklankę wody, ale nie będę pana leczyła z braku asertywności”.
- Przeciwprzeniesienie – „czuję bezsilność w relacji z pacjentem” vs. „bezsilność to nie jest przeciwprzeniesienie!”.
- Użycie przeciwprzeniesienia w praktyce – „teraz rozumiem, że czuję się tak, jak pacjent ze swoimi rodzicami lub jak rodzice pacjenta z nim samym” vs. „czuję się tak, jak ten pacjent nie chce się czuć i zaraz mu to taktownie powiem”.
- Osiągnięcia terapeutyczne – „pacjent zaczął okazywać złość, przestał odczuwać lęk, postawił granice żonie i założył własną firmę” vs. „pacjent nadal czuje lęk, w jego życiu nic się specjalnie nie zmieniło, ale zaczął myśleć, że nie skończyłam studiów psychologicznych”.
Joanna Bilińska-Gorzelnik
Psycholog, psychoterapeutka psychodynamiczna, certyfikowana psychoterapeutka Polskiego Towarzystwa Psychoterapii Psychodynamicznej (PTPPd) oraz International Society of Transference Focused Psychotherapy (ISTFP), superwizorka szkoleniowa.
Źródło ogłoszenia i obrazka: https://psychodynamika-dcp.pl/sklep/szkolenia/online/psychoterapia-psychodynamiczna-a-psychoterapia-psychodynamiczna-tfp-roznice-i-dylematy-okiem-praktyka/ppapptfpridop-2024-03-22/
Zamieszczane w tym dziale ogłoszenia mają charakter czysto informacyjny i nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego. Fundacja zPogranicza nie pobiera opłat za zamieszczanie ogłoszeń ani nie czerpie żadnych innych korzyści z ich publikacji. Fundacja zPogranicza nie odpowiada za organizację prezentowanych tu kursów i szkoleń, przekazywane podczas nich treści oraz nie pośredniczy w zakupie biletów. Zarząd Fundacji zPogranicza ułatwia dokształcanie się specjalistów w zakresie terapii osobowości borderline, co może poprawić skuteczność leczenia osób z tą diagnozą, budowanie przychylnych postaw wobec pacjentów z zaburzeniem borderline oraz destygmatyzację zaburzenia z pogranicza, co jest zgodne ze statutowymi celami Fundacji.