Przejdź do treści
Strona główna » [szkolenie online] Jak pracować z przeniesieniem, przeciwprzeniesieniem, oporem w terapii?

[szkolenie online] Jak pracować z przeniesieniem, przeciwprzeniesieniem, oporem w terapii?

Termin szkolenia: 24.07.2024, 18:00-21:00

Miejsce szkolenia: online

Cena: 99 zł

Organizator: Psychomedic Akademia Terapeuty

Prowadząca: Lidia Karasiewicz

Zapisy: https://www.psychomedic.edu.pl/jak-pracowac-z-przeniesieniem-przeciwprzeniesieniem-oporem-w-terapii-wskazowki-dla-specjalistow-roznych-nurtow-mgr-lidia-karasiewicz

Na szkolenie zapraszamy wszystkich przyszłych i obecnych specjalistów, którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę i podnieść umiejętności reagowania na trudne sytuacje w terapii. Zapraszamy zwłaszcza studentów psychologii i medycyny, psychologów, psychoterapeutów w trakcie szkolenia, lekarzy psychiatrów. 

Każdy z nas, psychologów i psychoterapeutów, stara się pomagać Pacjentom najlepiej, jak umie. Chcemy, aby osoby, z którymi pracujemy, dostrzegały i doceniały nasze intencje czy wysiłki – i to całkowicie naturalne. Zwłaszcza początkującym specjalistom zależy na tym, aby ich Pacjenci jak najwięcej wynosili z każdej sesji, jak najszybciej wprowadzali w życie pożądane zmiany, realizowali każdą z zaproponowanych prac własnych… Czasem jednak tak się nie dzieje, a zamiast tego Pacjent wydaje się być coraz bardziej zniechęcony lub wycofany, natomiast my sami czekamy na kolejne spotkanie z uczuciem niepokoju i znużenia. Nietrudno wtedy o to, aby w umyśle terapeuty pojawił się lęk o własne kompetencje lub poczucie winy.

Pomysł na nadchodzące szkolenie wziął się z naszego głębokiego przekonania, że takie sytuacje nie muszą być zwiastunem nadchodzącej porażki i przedwczesnego zakończenia procesu terapeutycznego. Wręcz przeciwnie, mogą być szansą na przełamanie impasu w terapii i poprowadzenie Pacjenta ku prawdziwej, głębokiej zmianie w schematach myślenia, czucia i postępowania. Bo przecież:

  • intensywne i pozornie nieracjonalne emocje Pacjenta względem nas mogą stać się okazją do przepracowania jego traumatycznej więzi z ważnymi dla siebie osobami; 
  • niezrozumiałe dla nas samych postawy względem Pacjenta – złość, skracanie lub przedłużanie sesji, spóźnianie się, przemożne pragnienie otoczenia go opieką – mogą być dla nas ważną informacją o sposobie wchodzenia Pacjenta w relacje z innymi, ale też o nas jako o terapeutach i naszych nieprzepracowanych kawałkach; 
  • opór, choć wydaje się spowalniać proces terapii, tworzy przestrzeń do rozmowy na temat jego przekonań o świecie i relacjach z innymi. 

Niezależnie od tego, w jakim nurcie pracujesz i czy chcesz otwarcie omawiać wyżej wymienione zjawiska na sesjach, one prawdopodobnie i tak wystąpią w relacji terapeutycznej. Zobaczysz w praktyce, jak te zjawiska rozumieć i wykorzystywać do poszerzania swojego spojrzenia na Pacjenta czy planowania interwencji terapeutycznych. Dzięki temu zwiększasz szansę na to, co najważniejsze – że proces terapeutyczny będzie bardziej skuteczny i korzystny dla osoby, która zgłosiła się po Twoją pomoc.

PRAKTYCZNY PROGRAM

  1. Przeniesienie i przeciwprzeniesienie – czym są i jak rozpoznać je w swoim gabinecie? Wprowadzenie na przykładach z praktyki Prowadzącej 
  2. Jak podchodzi się do zjawisk przeniesienia i przeciwprzeniesienia w poszczególnych nurtach terapeutycznych? 
  3. Jak i po co uwzględniać przeniesienie i przeciwprzeniesienie w konceptualizacji i planowaniu terapii?
  4. Jak pracować z przeniesieniem i przeciwprzeniesieniem? 
  • Jakie przynoszą korzyści procesowi terapeutycznemu? Co, kiedy i jak robić na sesjach, aby tę korzyść maksymalizować? 
  • W jaki sposób te zjawiska mogą stanowić zagrożenie dla procesu? Po czym to rozpoznać i jak reagować?

5. Przeciwprzeniesienie a warsztat terapeuty: jak pracować z własnymi uczuciami względem Pacjenta tak, aby stanowiły wartość dla procesu terapii, a jednocześnie nie były nadmiernym obciążeniem ani dla nas, ani dla osoby, z którą pracujemy?

6. O oporze w praktyce terapeutycznej

  • Bardziej i mniej oczywiste przejawy oporu 
  • Techniki przydatne w pracy z oporem 
  • Co robić, gdy nasze próby pracy z oporem nie przynoszą satysfakcjonujących rezultatów?

7. Przeniesienie, przeciwprzeniesienie i opór a porzucenie terapii

  • Kiedy i w jaki sposób te zjawiska przyczyniają się do przedwczesnego zakończenia terapii? 
  • Jak temu zapobiegać i jak rozmawiać z Pacjentem, gdy myśli o zakończeniu spotkań?
  • Gdy Pacjent porzuci terapię – analiza przyczyn wypadnięcia i wyciąganie wniosków na przyszłość 

Lidia Karasiewiczpsycholożka,certyfikowana psychoterapeutka Sekcji Naukowej Psychoterapii Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego. Od wielu lat prowadzi psychoterapię indywidualną dla dorosłych i młodzieży oraz terapię par i rodzin. Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy terapeutycznej z Pacjentami cierpiącymi na depresję, zaburzenia osobowości, zaburzenia lękowe, reakcję na ciężki stres, zaburzenia adaptacyjne i pod postacią somatyczną. Szczególnym obszarem jej zainteresowania jest także psychoterapia osób z diagnozą choroby afektywnej dwubiegunowej. W PsychoMedic prowadzi grupę wsparcia dla Pacjentów z ChAD, a także staż psychoterapeutyczny Psycholog Praktyk dla studentów i absolwentów. Jest ceniona za swój dar konkretnego i praktycznego sposobu przekazywania wiedzy. Na co dzień pracuje w modelu psychodynamicznym z elementami podejścia analitycznego i systemowego.

Źródło ogłoszenia i obrazka: https://www.psychomedic.edu.pl/jak-pracowac-z-przeniesieniem-przeciwprzeniesieniem-oporem-w-terapii-wskazowki-dla-specjalistow-roznych-nurtow-mgr-lidia-karasiewicz

Zamieszczane w tym dziale ogłoszenia mają charakter czysto informacyjny i nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego. Fundacja zPogranicza nie pobiera opłat za zamieszczanie ogłoszeń ani nie czerpie żadnych innych korzyści z ich publikacji. Fundacja zPogranicza nie odpowiada za organizację prezentowanych tu kursów i szkoleń, przekazywane podczas nich treści oraz nie pośredniczy w zakupie biletów. Zarząd Fundacji zPogranicza ułatwia dokształcanie się specjalistów w zakresie terapii osobowości borderline, co może poprawić skuteczność leczenia osób z tą diagnozą, budowanie przychylnych postaw wobec pacjentów z zaburzeniem borderline oraz destygmatyzację zaburzenia z pogranicza, co jest zgodne ze statutowymi celami Fundacji.

Skip to content