Przejdź do treści
Strona główna » [SZKOLENIE ONLINE] Terapia schematów zaburzenia osobowości borderline

[SZKOLENIE ONLINE] Terapia schematów zaburzenia osobowości borderline

Termin szkolenia: 03.10.2025, 9:00-16:00

Miejsce szkolenia: online – platforma ZOOM

Cena: 499 zł

Organizator: Dolnośląskie Centrum Psychoterapii

Prowadząca: Dominika Polkowska-Jaroszewicz

Zapisy: https://dcp.wroclaw.pl/otwarte-szkolenia-terapeutyczne-zgloszenie?action=zgloszenie&id=2216

Adresaci: psychologowie, pedagodzy, pracownicy pomocy społecznej, pielęgniarki, terapeuci uzależnień, terapeuci zajęciowi, a także studenci psychologii, pedagogiki, resocjalizacji i innych kierunków społecznych.

W trakcie szkolenia uczestnicy zdobędą wiedzę teoretyczną dotyczącą podstaw Schema Therapy oraz w praktyce przećwiczą narzędzia do pracy terapeutycznej. Terapia schematów (Schema Therapy) stanowi jedno z podejść tzw. „trzeciej fali terapii poznawczo-behawioralnych”. Jest to innowacyjna metoda leczenia takich problemów jak: zaburzenia osobowości, przewlekła depresja oraz inne problemy stanowiące szczególnie trudne wyzwania w pracy psychoterapeutów. Podejście to łączy elementy terapii poznawczej, behawioralnej, relacji z obiektem oraz Gestalt w jeden spójny, uporządkowany system. Jej twórcą jest Jeffrey Young, uczeń i bliski współpracownik Aarona Becka. Na podstawie własnych obserwacji i wyników badań nad skutecznością terapii poznawczo-behawioralnej Young doszedł do wniosku, że chociaż TPB doskonale sprawdza się w przypadku wielu problemów (np. depresja, lęki), to jednak pacjenci przejawiający długotrwałe trudności, zwłaszcza dotyczące relacji z innymi ludźmi, nie uzyskują dostatecznej poprawy. Dlatego postanowił uzupełnić sprawdzony rdzeń poznawczo-behawioralnych interwencji terapeutycznych o techniki i idee zaczerpnięte z innych szkół psychoterapii.

Program:

  1. Terapia poznawczo-behawioralna i rozwój terapii schematów:
    • definicja schemata wg J.E. Younga,
    • źródła schematów,
    • obszary schematów i wczesne nieadaptacyjne schematy,
    • schematy warunkowe i bezwarunkowe,
    • mechanizmy działania schematów,
    • nieadaptacyjen style radzenia sobie,
    • tryby schematów.
  2. Od diagnozy do zmiany schematów- faza diagnozy – edukacji pacjenta:
    • konceptualizacja przypadku zorientowana na schematy.
  3. Faza zmiany:
    • strategie poznawcze,
    • strategie doświadczeniowe,
    • strategie behawioralne,
    • startegie interpersonalne.
  4. Strategie poznawcze:
    • techniki poznawcze: sprawdzanie prawdziwości schemata, przeformułowywanie dowodów, ocean stylów radzenia sobie, prowadzenie dialogów, karty przypominające, dziennik schematów.
  5. Strategie doświadczeniowe:
    • techniki doświadczeniowe: praca z wyobrażeniami, techniki dialogu w wyobraźni, listy do rodziców, relaksacja, praca z ciałem.
  6. Strategie behawioralne:
    • behawioralne przełamywanie wzorców.
  7. Terapia schematów w pracy z pacjentami z zaburzeniami osobowości typu: borderline.
  8. Strategie leczenia poszczególnych schematów:
    • opuszczenie,
    • nieufność / skrzywdzenie,
    • deprywacja emocjonalna,
    • wadliwość / wstyd,
    • izolacja społeczna,
    • zależność,
    • niekompetencja,
    • podatność na zranienie lub zachorowanie,
    • uwikłanie emocjonalne/ nie w pełni rozwinięte JA,
    • porażka,
    • roszczeniowość/ wielkościowość,
    • niedostateczna samokontrola i samodyscyplina,
    • podporządkowanie się,
    • samopoświęcenie,
    • poszukiwanie samoakceptacji i uznania,
    • negatwizm/pesymizm,
    • zahamowanie emocjonalne,
    • nadmierne wymagania/ nadmierny krytycyzm,
    • bezwględna surowość.
  9. Technika pracy z trybami schematów – Schema Mode Work:
    • rozpoznanie trybów,
    • analiza źródeł,
    • powiązanie nieadaptacyjnych trybów z obecnymi problemami i objawami,
    • modyfikacja lub rezygnacja z trybu,
    • Wrażliwe Dziecko,
    • prowadzenie dialogu pomiędzy trybami.

Dominika Polkowska-Jaroszewicz

Psycholog, certyfikowany psychoterapeuta poznawczo-behawioralny (nr certyfikatu 369), członek Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczej i Behawioralnej oraz Polskiego Towarzystwa Terapii Dialektyczno- Behawioralnej. Ukończyła magisterskie studia psychologiczne na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletnią szkołę psychoterapii poznawczo-behawioralnej w Warszawie. Uczestniczyła w wielu kursach doskonalących. Doświadczenie zawodowe zdobyła pracując w różnorodnych placówkach (szpital psychiatryczny w Tworkach, poradnie: zdrowia psychicznego i psychologiczno-pedagogicznej, centrum pomocy rodzinie, specjalistycznym ośrodku dla osób z uszkodzeniami mózgu i chorobami neurologicznymi). Specjalizuje się w diagnostyce i pomocy psychologicznej oraz psychoterapii indywidualnej i grupowej osób doświadczających zaburzeń nastroju (depresja, zaburzenie afektywne dwubiegunowe),z zaburzeniami lękowymi (zaburzenia obsesyjno-kompulsywne- natręctwa, fobie, napady paniki), zaburzeniami osobowości, z trudnościami w relacjach interpersonalnych i życiu osobistym oraz w sytuacjach kryzysowych. Posiada również doświadczenie w pracy z osobami cierpiącymi z powodu psychozy. Swoją pracę poddaje regularniej superwizji.

Źródło ogłoszenia: https://dcp.wroclaw.pl/otwarte-szkolenia-terapeutyczne-zgloszenie?action=zgloszenie&id=2216

Zamieszczane w tym dziale ogłoszenia mają charakter czysto informacyjny i nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego. Fundacja zPogranicza nie pobiera opłat za zamieszczanie ogłoszeń ani nie czerpie żadnych innych korzyści z ich publikacji. Fundacja zPogranicza nie odpowiada za organizację prezentowanych tu kursów i szkoleń, przekazywane podczas nich treści oraz nie pośredniczy w zakupie biletów. Zarząd Fundacji zPogranicza ułatwia dokształcanie się specjalistów w zakresie terapii osobowości borderline, co może poprawić skuteczność leczenia osób z tą diagnozą, budowanie przychylnych postaw wobec pacjentów z zaburzeniem borderline oraz destygmatyzację zaburzenia z pogranicza, co jest zgodne ze statutowymi celami Fundacji.

Przejdź do treści